Alexia Ostrolenk

Information de Contact

Coordonnatrice de recherche – PNLab

Psychologie de l’éducation et du conseil

Université de McGill

courriel : alexia.ostrolenk@mcgill.ca

Intérêt de Recherche

Je m’intéresse à l’hyperlexie, les intérêt pour le matériel écrit dans la population autisme, les compétences de lecture avancées, le développement du langage, les mesures de l’intélligence et le différences comportementales et cognitives entre les sexes dans l’autisme.

Mots clés: Autisme, forces autistiques, lecture, hyperlexie, différences entre les sexes, intelligence, intégration multisensorielle, communication scientifique

Publications

Articles de Recherche

Mottron, L., Ostrolenk, A., & Gagnon, D. (2021). In Prototypical Autism, the Genetic Ability to Learn Language Is Triggered by Structured Information, Not Only by Exposure to Oral Language. Genes12(8), 1112. https://doi.org/10.3390/genes12081112

Ainsworth, K., Ostrolenk, A., Irion, C., & Bertone, A. (2021). Reduced multisensory facilitation exists at different periods of development in autism. Cortex. doi: https://doi.org/10.1016/j.cortex.2020.09.031

Courchesne, V., Langlois, V., Gregoire, P., St-Denis, A., Bouvet, L., Ostrolenk, A., & Mottron, L. (2020). Interests and Strengths in Autism, Useful but Misunderstood: A Pragmatic Case-Study. Frontiers in Psychology11, 2691.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.569339

Ostrolenk, A., Bao, V., Mottron, L., Collignon, O., Bertone, A. (2019). Reduced multisensory facilitation in adolescents and adults with Autism Spectrum Disorder. Scientific Reports, 9(1), 11965. doi.org/10.1038/s41598-019-48413-9

Ostrolenk, A., Forgeot d’Arc, B., Jelenic, P., Samson, F., Mottron, L. (2017). Hyperlexia: Systematic review, neurocognitive modelling, and outcome. Neurosci. Biobehav. Rev. 79, 134–149. doi:10.1016/j.neubiorev.2017.04.029

Présentations Orales

Ostrolenk, A., Mottron, L. Hyperlexia and Autism: Prevalence, developmental predictors, and intervention strategies(Octobre 2019), Journée annuelle de la recherche, Département de Psychiatrie et addictologie, Université de Montréal, Canada

Ostrolenk, A., Mottron, L. Frequency of intense interest in letters and print in autistic preschoolers (July 2019), Society for the Scientific Study of Reading Conference (SSSR), Toronto, Canada

Ostrolenk, A. Measures of Autistic Capabilities (Juin 2018), Invited speaker, National Science Foundation Convergence Workshop, Vanderbilt University, Nashville, TN, USA

Ostrolenk, A. Analyse des tendances de l’INSAR 2018 : Une progression vers les approches basées sur les forces? (Mai 2018), Colloque scientifique post-INSAR, Hôpital Rivière-des-Prairies, Montréal, QC

Ostrolenk, A. Nouveau regard sur les comportements répétitifs et intérêts restreints (Avril 2018), Conférencière invitée, 2è Salon de la Neurodiversité, Montréal, QC

Ostrolenk, A., Forgeot d’Arc, B., Jelenic, P., Samson, F., Mottron, L. (2017, June). Reading before speaking: what is the relation between autism and hyperlexia?, Neurosymposium, Montréal, QC – Best 3-min pitch talk award

Ostrolenk, A. (2017, June). Les comportements répétitifs et intérêts restreints sont-ils toujours problématiques ?, Collogue scientifique post-IMFAR, Hôpital Rivière-des-Prairies, Montréal, QC

Ostrolenk, A., Jelenic, P., Samson, F., Forgeot d’Arc, B., Mottron, L. (2017, March). Une revue de littérature sur l’hyperlexie et sa relation avec le fonctionnement neurocognitif des autistes et leur trajectoire développementale, Congrès de la Société Québécoise de Recherche en Psychologie (SQRP), Montréal, QC

Présentations de Posters

Irion, C., Ostrolenk, A., Aisworth, K., Bertone, A. The development of Multisensory Integration from Childhood to Adulthood (May 2019), McGill Summer Institute for School Psychology (SISP), Montréal, Canada

Ostrolenk, A., Courchesne, V., Mottron, L., Bertone, A. Do Commonly Used Cognitive Assessments Accurately Estimate Intelligence in Autistic Boys and Girls? (May 2019), International Society for Autism Research (INSAR 2019), Montréal, Canada

Ostrolenk, A., Mottron, L. A Large Portion of Autistic Preschoolers Have a Special Interest in Written Material (March 2019), International Convention of Psychological Science (ICPS), Paris, France

Ostrolenk, A., Forgeot d’Arc, Mottron, L. Autistic Children at the Age of Diagnosis Are More Interested in Letters Than Typical Children (June 2018), Neurosymposium, Montréal, QC

Ostrolenk, A., Forgeot d’Arc, Mottron, L. Autistic Children at the Age of Diagnosis Are More Interested in Letters Than Typical Children (May 2018), International Society for Autism Research (INSAR), Rotterdam, The Netherlands

Ostrolenk, A., Lichtlé, J., Mottron, L. Utiliser l’intérêt pour le matériel écrit pour favoriser les apprentissages en autisme (March 2018), Congrès de la Société Québécoise de Recherche en Psychologie (SQRP), Québec, QC

Ostrolenk, A., Jelenic, P., Samson, F., Forgeot d’Arc, B., Mottron, L. A systematic review on hyperlexia and its relation to autistic neurocognition, presented at :

-Canadian Student Health Research Forum (CSHRF), Winnipeg, MB (June 2017) – CIHR award

-11th annual meeting of the Canadian Association for Neuroscience (CAN), Montréal, QC (May 2017)

Ostrolenk, A. & Bertone, A. Gender-Specific Differences in Autism Spectrum Cognitive Profiles: Wechsler Intelligence Scales Versus Raven’s Progressive Matrices, presented at:

-25è journée scientifique du CERNEC. Saint-Sauveur, QC (March 2017)

-Canadian Society for Brain, Behaviour, and Cognitive Science (CSBBCS). Ottawa, ON (June 2016)

-Neurosymposium. Montreal, QC (June 2016)

-McGill’s Human Development Conference. Montreal, QC (April 2016)

Scroll to Top